onsdag 16. januar 2013

Januar


Januar er vintermåneden framfor noen. For meg er den ultimate januar både kald og snørik. Det jeg likevel er aller mest glad i på denne tida er himmelen ved soloppgang og -nedgang. Den er nemlig helt uavhengig av snøforhold og temperatur. Jeg er født og oppvokst på ei lita øy på Helgelandskysten, og jeg må bare si at de fargene vi har på himmelen her på Østlandet er bare et blekt hint om hvordan det kan være nordpå. Likevel får jeg ofte pustebesvær av det jeg ser her nede også. Himmelen farges i alle nyanser av rosa, lilla, oransje, fersken, turkis, blå, gul og grønn, og det er utrolig vakkert! Jeg prøver å fange det med kameraet, men det blir aldri så flott på bildene som det er i virkeligheten. Noe som også tar pusten fra meg er kombinasjonen snø, rimfrost og sol. Lav sol som får det til å gnistre i glitterstrødd natur slår det meste, og å være ute en sein kveld og se rimhvite trær mot nattsvart himmel – fantastisk! Januar er sammen med desember, måneden da jeg stort sett går med munnen på vidt gap fordi alt er så utrolig pent!

Når måneden starter er det fortsatt ganske mørkt, men det merkes fort at sola stadig kommer høyere på himmelen. Det høres kanskje litt rart ut, men det er ikke midnattssola og de lyse sommernettene jeg savner her på Østlandet. Det er faktisk mørketida jeg savner mest! Hjemme hadde vi merkedager når sola gikk over toppen på Lurøyfjellet og når den gikk over toppen på Hestmannen. Det var stas å se at sola gikk stadig høyere på himmelen og at dagene ble lengre etter at sola hadde vært framme bare to-tre minutter på årets korteste dag. Her nede blir det aldri mørkt nok til at jeg på samme måte gleder meg over lyset som ”kommer tilbake” i januar, det er jo aldri skikkelig borte!

En ting forundrer meg: når det nå er så mørkt som det er, er det ikke bra at det er litt snø som kan lyse opp? Det er jo ofte sånn at de som ikke liker vinteren vil som regel ikke ha noe snø heller. Mange sier: snøen kan komme lille julaften og så kan den dra 1. nyttårsdag. Hvorfor det?! Hvis man i utgangspunktet ikke er så glad i mørket om vinteren, hvorfor vil man da på død og liv ha minst mulig av det som kan gjøre vinteren litt lysere? Når jeg konfronterer dem med det, så sier de kanskje: ja, men vi liker ikke denne snøen som kommer og går… Nei, det gjør ikke jeg heller, men da må det få lov til å være kaldt! Så satt litt på spissen så kan man si at de som synes vinteren er for mørk vil ikke ha de temperaturene og den nedbøren som gjør at vinteren blir litt lysere… Forstå det den som kan, jeg gjør det ikke!

I går var jeg uheldig og falt på isen. Jeg fant ut at jeg skulle ta meg for med skuldra, en avgjørelse jeg angrer på i dag! Men hallo! På sommeren blir man stukket av veps eller kutter seg opp på skjell når man bader og får verkesår under foten. Jeg liker vinteren! Jeg liker å kle på meg godt med klær og gå lange turer ute i den friske, kalde lufta og se på alt det nydelige som hører vinteren til. Jeg liker å gå på ski og å base i snøen. Det skal nok mer til enn et fall på isen med tilhørende vond skulder for å endre på det!

Ha en fortsatt fin januar!

De to første av dagens bilder viser januarmorgenhimmelen på Helgeland. De er tatt av Jorunn Anita Jakobsen Pedersen forrige uke og viser Tomma (øverst), Syv søstre og Dønnamannen like før soloppgang.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!