søndag 27. januar 2013

Jeg spurte min lærermann om norsk grammatikk er helt ute av skolen, det er det visst... I alle fall mer eller mindre. Det viser seg at grammatikk ikke har noen egen plass i den nye læreplanen. Og det merkes! For å være litt diplomatisk, så må jeg få si at veldig mye som er skrevet av den yngre garde (10-25 år) er interessant lesning. For å si det på en annen måte så er det hårreisende mengder helt ville skrivefeil! Jeg ser stadig at mange er både sultene og våkene, og bøying av verb har jeg jo så vidt vært innom tidligere.

Andre typiske feil er ord som er brukt på feil måte og på feil sted. Et eksempel som jeg ser forbausende ofte er "forsovet" brukt i stedet for "for så vidt": det har du forsovet rett i. Når jeg har forsovet meg skyldes det som regel at jeg glemte å skru på alarmen på klokka mi kvelden før. Så er det også fryktelig mange som skriver "lettere sagt" i stedet for "rettere sagt". Til stadighet ser jeg også at folk er lysømfiendtlige! Stakkars! Det må være slitsomt hele tida å være så fiendtlige overfor lysøm...?

Jeg innrømmer at idiotmeteret hos meg slår inn for fullt når jeg ser tåpelige skrivefeil og jeg tenker med meg selv - hvor vanskelig kan det egentlig være? Men hvis de virkelig aldri har lært hvordan det skal være, så blir det faktisk fryktelig vanskelig! Jeg sørger jo for at mine egne barn flytter hjemmefra med en god porsjon norskkunnskaper i bagasjen i tillegg til at de i dagligtalen sin snakker om kino, kylling og kjøtt - ikke sjino, sjylling og sjøtt. Men hva med de stakkars barna som ikke har rigide språknerder som foreldre? Skal de skrive jobbsøknader som skal leses av sånne som meg og dermed havner i minusbunken?

Hva skal til for at de som sitter på toppen i skolesystemet skjønner at språkopplæring er viktig? Eller har ikke-så-nøye-folka havna der oppe allerede? I så fall ser det dårlig ut for framtida til språket vårt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!