lørdag 26. januar 2013

Havet

Med min oppvekst på ei lita øy, så er det uungåelig at jeg har fått et nært forhold til havet. Havet var vår vei til og fra omverdenen. Det kunne være en utfordring, det var ikke alltid at været var like bra. Jeg var så heldig at jeg ikke trengte å reise med båt for å komme meg til skolen eller butikken som mange av mine skolekamerater måtte. Barn fra tre øyer gikk på skolen på øya mi, og det hendte mer enn en gang at noen av de som kom med båten hadde et kledelig grønnskjær over ansiktet når de kom til skolen. En sjelden gang hendte det også at vi ble sendt hjem fra skolen tidlig for at de som skulle med skoleskyssen skulle komme seg hjem før uværet braket løs. Og da snakker vi uvær! Ikke sånt pinglevær som kalles "storm" på Østlandet.

Når jeg var ute på fisktur sammen med pappa, så syntes jeg det var en spennende tanke at under båten var metervis med vann. I dette vannet var det en egen verden som vi fikk et lite glimt av hver gang vi fikk noe på kroken, enten det nå var fisk eller tang. Jeg elsket lyden av vannet som klukket mot båten når vi skrudde av motoren.

Det aller beste jeg vet om er blankt hav. Jeg vet at mange fascineres av urolig sjø og store bølger. Det kan da være greit nok det, men ingenting er som helt speilblankt hav. Det er det som virkelig gir meg ro i sjela! Det er vel ingen bombe at jeg har et og annet bilde med hav på, og jeg tenkte jeg skulle dele noen av dem med dere i dag.





En time her med lukten av sjø og lyden fra måker og ferga gir overskudd til ti timers jobbing på et innestengt, kjipt kjøpesenter!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!