søndag 24. februar 2013

Babyparfyme

Det hender av og til at øynene mine ikke helt tror det de ser og at ørene har samme problemet med det de hører. I dag hadde jeg en sånn opplevelse. På nrk.no kunne jeg nemlig lese at nå kan man få kjøpt babyparfyme! Jepp! Du leste riktig! Parfymer som er laget for å spraye på spedbarn - selvfølgelig veeeldig milde! Er folk virkelig blitt riv, ruskende gale?!?

Punkt 1:
Babyer lukter jo aldeles nydelig i seg selv! I det øyeblikket de ikke lukter fullt så godt, så vet jo alle hva som må til: et bleieskift og så er alt i orden igjen. Det skal da ikke være nødvendig å spraye de stakkars små nurkene med "godlukt"?

Punkt 2:
Jeg er betenkt nok over alt det den sarte babyhuden utsettes for av parfymer i vaskemidler og lignende. Det er jo en kjensgjerning at når man disponeres mye for slike uhumskheter, så kan veien til allergier være kort. Da er det fullstendig meningsløst å utsette dem for mer av det enn de allerede blir.

Punkt 3:
Dette gjelder for så vidt ikke bare babyer men alle små barn. Hvorfor i all verden skal de dolles opp og gjøres "voksne" fra de er bitte små? Det er ikke måte på hva som har vært lansert: BH-er for småbarn, sko med høye hæler, sminke og nå altså babyparfyme. Jeg skjønner ikke hvorfor barn ikke kan få lov til å være barn som er kledd i fornuftige og komfortable klær som det går an å leke i.

Det som likevel overrasker meg aller mest er at det finnes et marked for alle disse tullete produktene! Jeg skjønner ikke at det finnes mødre som faktisk synes det er søtt å kle opp døtrene så de ser ut som små miniatyrdamer. Jenter fra 8-10-årsalderen som bruker sminke til hverdags og kles opp i sexy klær er helt tåpelig, de trekkes inn i en verden med et fokus på utseende og kropp som er helt horribelt. La barn få lov til å være barn som fritt kan gjøre ting som hører barndommen til.

Det er nemlig grusomt vanskelig å klatre i trær med miniskjørt og lakksko mens man passer på at håret ligger som det skal og leppestiften ikke gnis utover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!