lørdag 14. september 2013

Lavkarbo

Jeg leste på nettet i går at man er bekymra over økning av hjerte- og karsykdommer blant yngre. Etter en lang periode hvor det har vært en generell nedgang av denne typen sykdom, så er det altså en økning igjen. Det som er spesielt er at økningen er blant de som er yngre enn 45 år.

Dette blir selvfølgelig koblet opp mot low carbo - high fat, som har blitt så populært. Jeg bladde meg litt nedover kommentarfeltene, av og til kan det være litt interessant, andre ganger ikke, og der var det mange lavkarbotilhengere som var lettere indignert - for å si det sånn. Dette har da ingenting med lavkarbo å gjøre, må vite!

Jeg har jo som kjent, en hang til å holde meg veien i stedet for nede i grøftene. Jeg er vel ikke helt med på at dette er ren tilfeldighet. Kanskje særlig fordi det ikke akkurat er de eldre som har hasta seg på lavkarbobølgen samtidig som det er de yngre som blir syke nå. Før var jo hjerteinnfarkt en gammelmannssykdom. Hvis unge mennesker fikk hjerteinnfarkt før, så hadde han enten dårlig familieanamnese eller så hadde han røyka veeeeldig mye og levd minst like usunt på andre områder.

Når en stor del av befolkningen uhemmet begynner å stappe i seg egg, flesk, smør, rømme og fløte, og samtidig begynner samme del av befolkningen å rammes av livsstilsrelaterte sykdommer, da er det opplagt at det er en sammenheng. Man skal ha ganske store skylapper for ikke å se det. Det har vært gjort ganske mye forskning som viser at visse typer fett i store mengder er ugunstig for hjerte og blodbaner. Og når omlegging av kosthold over tid har gitt resultater i positiv retning samtidig som en økning av denne typen mat igjen sammenfaller med en økning av hjerte-/karsykdom igjen, så mener jeg det blir for teit å avvise sammenhengen.

Jeg lander på det samme som jeg pleier. Jeg tror ikke at bacon, egg og rømme er dødelig i seg selv. Det er til og med helt greit å spise det av og til, som en del av et balansert og fornuftig kosthold sammen med sukker, ris, kjøtt, fisk, poteter, brød, frukt og grønnsaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!