fredag 22. november 2013

Mørketid

For de som bor lengst nord i landet, er det nå mørketid. Litt lenger sør er den like om hjørnet. Folk her nede på Østlandet ser litt rart på meg når jeg sier at jeg savner mørketida. Mange tror at det er en befrielse for oss nordfra å flytte ned hit hvor sola skinner hele året. Når jeg atpåtil legger til at jeg savner mørketida mer enn jeg savner midnattsola, så merker jeg en liten antydning til hoderysting - hun må jo være skvær gæern!

Min svigerfar lo godt av meg første gang jeg feira jul hos dem. På formiddagen sto sola og skinte inn på juletreet og utkonkurrerte de stakkars små juletrelysene. Da måtte jeg jo si at dette var helt feil, det skal ikke være solskinn på juletreet!

I mange år strevde jeg fælt med å komme tidsnok i gang med juleforberedelsene. Etter noen år fant jeg ut at det rett og slett hadde noe med lyset å gjøre. Når det begynte å bli såpass mørkt at jeg tenkte at det ville være på tide å tenke litt på jul, da var jula der allerede.

Mange har en forestilling om at det i mørketida er belmørkt hele døgnet. Sånn er det selvfølgelig ikke! På dager med klarvær kan det være ganske lyst midt på dagen. På dager med skyet vær vil det ikke bli helt lyst, i alle fall ikke lengst nord. Det som gjør mørketida så flott er faktisk det flotte lyset. Det finnes ikke noe vakrere en vinterhimmelen nordpå. Ved soloppgang og solnedgang kan det være fantastisk mye fint å se her nede også. Det er likevel verken en overdrivelse eller skryt å si at selv den mest fantastiske vinterhimmelen her nede er bare en blek kopi av det man kan se nordpå! På kvelds- og nattestid er det nordlyset som regjerer himmelen. Det hender vi får et glimt av det her nede også, men det er også en litt blek og fattig variant.

Av naturlige grunner, så jeg har ikke så mange bilder av den nord-norske vinterhimmelen, men her er ei lenke som viser en liten smakebit av mørketidslyset nordpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!