fredag 1. november 2013

November

Fra jeg var lita, har jeg syntes veldig synd på november. "Alle" er så negative til november. Det skal liksom være den verste måneden i hele året. Alt er visstnok bare grått og trist og trasig i november. Det er ingen lyspunkt å spore i det hele tatt. Sjokkerende nok, så er altså november min favoittmåned. Det er fortsatt høst, men det nærmer seg vinter og jul.

November er den litt rolige måneden. Ingen fridager, ikke noe spesielt som skjer. Egentlig er november virkelig måneden for å lade batterier. Det nærmer seg jul, men det er ikke noe å stresse med foreløpig. Jeg er veldig glad i jula, men kanskje enda mer glad i førjulstida. Førjulsstress, derimot, er jeg ingen stor tilhenger av. Det er derfor jeg liker november så veldig godt. Det blir mørkere, og det er etterhvert lov til å tenke på juleaktiviteter. Man kan faktisk begynne med litt kake- og lefsebaking og litt julegaver, men fortsatt er det lenge til jul! Ikke noe stress, ikke noe kav - bare kosen! Og så er det jo mer enn ideelt for å tenne masse lys og fyre i peis eller ovn hvis man har det.

Jamen, det er jo bare mørkt og trist i november! Mørkt? Tja, litt avhengig av hvor i landet du bor. Trist? Det er jo helt opp til deg selv! Det er klart, disse ikke-sommer-lenger-sutrerne som jeg har snakka om tidligere, de vil jo fortsette å lete etter forferdelige ting ved november, nettopp fordi november så definitivt ikke er sommer. For alle andre så handler det om å se det fine som er rundt oss. Soloppgangene og solnedgangene i november er fantastiske, der hvor sola står opp og går ned. Vakrest av alt er likevel vinterhimmelen nordpå, med gule, røde, rosa, lilla, fersken, turkise, grønne og ulike blå farger på dagtid, og fantastisk nordlys på kvelds- og nattestid.

Jeg har tenkt å nyte hver dag i november i år som jeg har gjort før, og jeg anbefaler alle andre å gjøre det samme. Som jeg har sagt utallige ganger før: også november kommer, hvert år! Du får ikke gjort noe med det. Da er det opp til deg å gjøre også den til noe positivt og fint.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!