tirsdag 3. desember 2013

Desember

Vi har tatt fatt på årets siste måned, selveste julemåneden! Det er vel ingen andre måneder som går like fort som denne, på tross av at den er av de lengste i antall dager. Desember er den måneden de fleste liker, også de som i utgangspunktet ikke er så glad i vinter. Mange av dem synes til og med at det er helt på sin plass med litt snø, i alle fall et par dager. Desember er også måneden da sola snur igjen og dagene begynner å bli lysere og lengre.

Egentlig er desember en salig blanding av kos og stress. Det er derfor jeg er så glad i november, for da kan jeg starte kosen før stressmomentet slår inn. Men selv jeg kommer til et punkt hvor åndenøden og bakoversveisen slår til, og det er sånn typisk rundt 13. desember. Da er det plutselig bare ei og ei halv uke til julaften, og alt begynner virkelig å haste.

Desember er tradisjoner, følelser og minner. I desember er det til og med lov med farga lys, bare fordi det var den julepynten som ble hengt opp i taket i gymsalen på skolen hjemme. Jeg husker at jeg satt som lita jente på mamma sitt fang og så på de lysene når vi var på juletrefesten på skolen. Desember er adventsstjerne i vinduet og julelys i hagen. Desember er lukt av nybakt flatbrød og krinalefse. Og selv om det glipper litt akkurat 13. desember, så holder jeg knallhardt på at desember er kos, fra begynnelse til slutt! Jeg ønsker alle ei fin adventstid!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!