søndag 1. desember 2013

Første søndag i advent.

I dag er det første søndag i advent. Stjerna henger i vinduet, første lys på adventskransen ble tent på frokostbordet og nå er det ikke for tidlig med førjulskos.

Nå er det lenge siden jeg har bedrevet språkpirk her, men i dag tror jeg at jeg må ta en liten runde. Jeg har ikke sett det før i år, men det virker som om "alle" har bestemt seg for å ta i bruk det litt tullete begrepet "første advent". Jeg har sett det i aviser, på nettet og hørt det på radio: i dag er det første advent. Da må jeg bare få si at: Nei! Det er det ikke! Derimot er det første søndag i advent. Det er bare én advent per år, og den starter den fjerde siste søndagen før 1. juledag. Dermed får jeg avlivet en annen vrangforestilling med det samme: at advent er tida fra 1. desember og til julaften. Advent kan starte så tidlig som 27. november eller så seint som 3. desember, alt etter hvilken ukedag julaften faller på. I år starter advent 1. desember, men det er helt tilfeldig.

Jeg ønsker dere alle en riktig god og fin adventstid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!