mandag 23. desember 2013

Jul!

Nå er den straks her: min favoritthøytid! Fra jeg var lita har jeg elska alt som har med jul å gjøre. Jeg er så glad i tradisjonene som hører med, for ingen andre uker av året er vel like fastlagt som nettopp uka mellom jul og nyttår. Man spiser det samme hvert år, og den sammen pynten plasseres på samme sted som i fjor og i forfjor. For noen kan andres juletradisjoner framstå som alt fra snåle til totalt meningsløse, men for meg og min familie er våre tradisjoner viktige.

Det er ikke til å komme fra at mye som hørte min barndoms jul til fortsatt er det som gir meg den virkelig gode julefølelsen. Min såkalte guilty pleasure har sammenheng med juleminner fra jeg var lita. Til vanlig synes jeg at farga lys er ganske juglete, men akkurat i jula er det helt greit. Det er faktisk ikke bare helt greit, det er nesten en liten nødvendighet! Når skolen skulle pyntes til jul, så var det selvlagde kreppapirgirlandere, ditto glanspapirlenker og en rad med farga lys surra rundt drageren i gymsaltaket som var det essensielle. Fra lenge før skolealder satt jeg på den årlige juletrefesten i romjula og så på de fine lysene i taket. Derfor må familien min leve med en liten lenke med farga lys som danderes, mer eller mindre diskret, innomhus i adventstida og jula.

Jeg er også glad i forventningene, så derfor er jeg egentlig minst like glad i adventstida. Jeg liker lillejulaften når juletreet kommer på plass og adventspynt byttes ut med julepynt. Jeg liker lukta av gran som jeg kjenner når jeg kommer inn i stua på morgenen på julaften, og jeg liker lukta av pinnekjøtt som brer seg rundt i huset på formiddagen på julaften. Jeg gleder meg til å spise melje (mølje) med sirup på formiddagen i morgen, forøvrig en tradisjon som har fått mer enn én til å steile når de har hørt om det! Jeg gleder meg til å stå i den overfylte, trange kirkebenken og synge "O jul med din glede" mens vi både bukker, neier og svinger oss i kretsen. Jeg gleder meg til pinnekjøtt, riskrem og krinalefse. Jeg gleder meg rett og slett skikkelig til jul!

Ha ei riktig god jul, alle sammen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!