tirsdag 18. mars 2014

Tidsoptimister.

Jeg lært et nytt ord i dag: tidsoptimister. Det er de som alltid kommer for seint. De som tror de har god tid i utgangspunktet, men som alltid ender opp med å fly rundt som en tornado fem over burde ha vært ute av døra. Jeg må innrømme jeg synes disse menneskene fascinerende, og de er fantastisk morsomme og vanvittig irriterende, alt etter som.

Jeg har flere tidsoptimistiske venner, og de er opphav til mange gode historier og mye latter. Jeg skjønner ikke hvordan noen orker å leve som dem. Hvis det er noe som heter det, så er nok jeg heller en tidspessimist. Jeg beregner alltid god tid! Veeldig god tid! Det gjør jo at jeg bruker mye tid til å vente. Mine tidsoptimistiske venner skjønner nok heller ikke hvordan jeg orker å leve som jeg gjør. De synes nok at jeg kaster bort mye av livet mitt på venting.

Det skal absolutt ikke stikkes under en stol at det blir en del venting på meg. Den tiden jeg må vente fra jeg ankommer og til avtalen begynner, den er grei. Den er min "skyld"! Men den tiden som går fra avtaletidspunkt og utover, den er bare irriterende. Da går tidsoptimistene over til å bli tidstyver, og det er verken morsomt eller sjarmerende. I alle fall hvis de selv synes det er helt greit å komme dinglende 10-15 minutter etter tida hver gang! Heldigvis er det ikke så mange som synes det, så de gir gjerne beskjed og unnskylder seg. Da er det tilgivelig! Og alle kan bomme på tida: selv jeg har gjort det - utrolig nok!

Her om dagen leste jeg et intervju med  ei dame som syntes det var helt greit at hun stort sett kom en havtime for seint til avtaler. Hun hadde bodd i Afrika hvor det sies at tida kommer, den går ikke. Jeg kjente jeg ble ganske provosert av det intervjuet. Det er greit å leve uten klokke i en kultur hvor man gjør sånt, men det er like ugreit å leve etter den filosofien når ingen andre rundt deg gjør det.

Her i Norge lever vi nå en gang etter klokka, og da må faktisk aller innrette seg etter det, uansett hvor forferdelig de måtte synes at det er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!