torsdag 19. februar 2015

Superdietten

Nå er det litt lenge siden jeg har gnålt om mat her, men plutselig ble jeg inspirert igjen. Det skyldes et sammenfall av flere ting jeg har lest det siste døgnet. Det som gjorde best å lese var et blogginnlegg hos To pluss tre. Jeg er nemlig ikke alene! Og det er så deilig å gjøre sånne oppdagelser! Det hender nemlig at jeg føler meg litt alene om å hevde at man ikke kan leve et liv på dietter. Den eneste "dietten" som fungerer er nemlig min. Den er enkel og grei etter beste Rema 1000-filosofi - det enkleste er det beste. Den er som følger:

Normal mat i moderate mengder og fysisk aktivitet tilpasset matinntaket. Så enkelt, så greit! Det finnes ikke nei-mat! Det finnes hverdagsmat, av-og-til-mat og en-sjelden-gang-mat. Jeg har ingen tro på å kutte helt ut verken det ene eller det andre. Jeg har ingen tro på at sukker er gift, men jeg er heller ikke i tvil om at vi får i oss altfor mye sukker i det daglige. Jeg tror det kan være skummelt med for mye fett, men jeg tror vi trenger fett også.

Men du verden det er mange rare tanker og filosofier der ute! Nå er det en bydel i Oslo som har vært ute og satt opp en forbudsliste for barnehagene i bydelen. Der bannlyses både pølser, hamburgere, pizza og yoghurt. Jeg skjønner på en måte hensikten. Det er et faktum at det er flere og flere som blir overvektige, og de vil vel gjøre noe for å snu utviklingen. Paradoksalt nok, så faller økningen i fedme sammen med at flere og flere kjører i gang med disse før omtalte diettene. Jeg tror likevel ikke forbud er måten å gjøre det på. Retningslinjer - ja, forbud - nei. Heldigvis har ernæringsfysiolog Mette Svendsen gått ut og støttet de som mener dette forbudet er for strengt. Det er greit å få litt støtte av fagfolk.

Det er nemlig ikke så lett å orientere seg i jungelen av gode og mindre gode matråd. Jeg kom over en lang diskusjon om frukt på fb i går. Der kom det en del hårreisende tankegods til syne. Banan har like mye sukker som Cola = banan er like usunt som Cola. Det at bananer i tillegg til det sukkeret inneholder mange viktige næringsstoffer mens colaen i tillegg til sukkeret inneholder vann og masse søl, det var ikke interessant. (For ordens skyld: jeg drikker Cola, med sukker. Jeg spiser også bananer...) Jordbær, derimot, inneholdt mye vann og lite kalorier, så derfor er det sunt.

Det skumleste med alle disse diettene er at jeg tror de bare er med på å ødelegge stoffskifte og andre mekanismer som finnes i kroppen. Resultatet av det tror jeg blir enda flere som vil slite med vekta framover.

Jeg kommer høylydt til å promotere min "diett" så lenge det måtte være behov, jeg er redd for at det vil være ganske lenge... Jeg er nemlig sikker på at det er jeg som sitter på selveste "Superdietten"!

8 kommentarer:

  1. I know...

    Hilsen oss som er gærne etter kokosboller for tiden...og prøver ikke beherske oss en gang.

    SvarSlett
  2. Hvis en går langt nok i å fokusere på sunn og usunn mat, så er det ikke langt unna å ikke spise MAT i det hele tatt, men å spise karbohydrater, fett, vitaminer osv. DET er iallfall ikke heldig. Jeg tror ikke folk blir direkte fornøyd med det heller. Støtter filosofien din: Det enkle er det beste PLUSS å fokusere på gleden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har du rett i! For mange er mat bare tenking, veiing og telling. Det er viktig å få fram det sosiale og kosen rundt maten.

      Slett
    2. Ja, for det er et faresignal når maten bare blir noe man putter i seg for å slippe å være sulten eller det manipuleres på andre måter, når det sosiale blir borte. Mat fungerer på mange måter som et lim mellom mennesker.

      Slett
    3. Helt klart! Mannen og jeg kommer fra to vidt forskjellige matregimer. Han er oppvokst med en mor og morfar som ser på mat som noe man må få i seg jevnlig for ikke å besvime. Min familie, derimot, er ekstremt mat- og kakeglad. Vi koser oss med maten, og sitter gjerne lenge til bords mens vi prater, tøyser og ler.

      Slett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!