lørdag 21. mars 2015

Hva er fint vær?

Her om dagen var jeg ute og kjørte en tur, og når jeg kjører bil, så hører jeg veldig ofte på radio. En konkurransvinner på Nitimen var oppringt, og samtalen startet som alltid med "Hvor bor du?", "Hva driver du med?", "Hvordan er været hos deg i dag, da?"... På det siste spørsmålet var svaret grått men ikke noe regn, og da kom konklusjonen fra studio, en konklusjon som alltid overrasker meg: Ååå, så vårværet er borte hos deg også, altså?

Hos meg var nok været ganske likt: overskya, vindstille, oppholdsvær og 5-6 varmegrader. Bare at i mitt hode er det flott vårvær. Dette er noe jeg har tenkt mye på mens jeg har bodd på Østlandet: hva er det som er dårlig og hva er det som er fint vær? På sommeren har jeg hørt lettskya, vindstille, oppholdsvær og temperatur godt over 20 grader omtalt som "dårlig vær". Jeg har kommet fram til at for mange kan været grovdeles i to kategorier: sol = fint vær, ikke sol = dårlig vær.

 
Udiskutabelt fint vær! ... eller...?
For meg er det mye mer enn sol/ikke sol som spiller inn for at jeg skal synes at været er fint eller ikke. Blant annet spørs det hva jeg skal gjøre og hvordan været påvirker det jeg skal gjøre. Noe som er mye mer avgjørende for meg er vinden. Den værkombinasjonen jeg er aller minst glad i er sol og vind. Heller overskya og vindstille enn sol og vind, for min del!

Skikkelig møkkavær! ...eller...?
I dag, for eksempel, har vi sol fra strålende himmel og nordavind, type laber bris, og 2-3 varmegrader. Det er ganske kaldt, egentlig. For meg var det finere vårvær den dagen det både var vindstille og varmere enn det er i dag.

I går var det solformørkelse. Værmeldingene på forhånd var ikke spesielt oppløftende: det var meldt både skyer og regn. Da vi sto opp var det i tillegg tjukk tåke. Men akkurat de timene som solformørkelsen varte, så var skylaget ganske tynt. Himmelen var fortsatt grå, det småregna litt hele tida, men sola var godt synlig gjennom skyene sånn at jeg fikk med meg hele formørkelsen. Været ble altså ikke så verst likevel.

Helt kurant solformørkelsesvær. (Tatt gjennom solfilter og skydekke.)

Nå mener jo jeg i fullt alvor at det ikke er noe som heter "dårlig vær". Jeg elsker tåke og jeg synes tordenvær er fantastisk. Jeg liker en skikkelig vinterstorm, i alle fall de "stormene" som finnes her på Østlandet. De som befinner seg langs hele vestkysten og i fjellet behøver ikke å være like morsomme alltid... Som alle andre, så synes også jeg det er nydelig med strålende sol fra blå himmel. Selv om vi i dag har sol og vind, så vil likevel ikke drømme om å kalle dagens vær for dårlig, like lite som jeg kaller overskya og regn for dårlig vær. Jeg blir også like lei av en lang tørkeperiode som jeg blir av en lang regnværsperiode.

Stasvær på vei

Knallvær!

Skikkelig dårlig vintervær... (Februar)

Nydelig vintervær!

Konge vintervær!

Kosevær <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!