søndag 17. januar 2016

Januarkos

Jeg koooser meg! Vi har endelig fått ordentlig vinter. Sånn som ikke går over med én gang. Jeg skrev jo et spontant gledesinnlegg på søndag på grunn av den fantastiske snøen som lavet ned. Den fortsatte å lave hele søndag, natt til mandag og til langt utpå dagen på mandag. Jeg bestemte meg ganske tidlig for å ta buss til jobb på mandag - av flere grunner.

For det første hadde det blitt brøyta opp en massiv, høy kant mellom veien og innkjørselen vår i løpet av natta som jeg ikke var spesielt gira på å måke bort før jeg dro av gårde. Dessuten så vet jeg av erfaring at det er like greit å la bilen stå til snøen er blitt rydda. Jeg var ikke den eneste som hadde tenkt sånn, for bussene den dagen var forholdsvis stappfulle - for å si det forsiktig. Men vet dere hva? Jeg liker når det blir sånn. Ikke spør meg hvorfor, jeg bare gjør det. Skrev litt om det samme for to år siden, da var det togturer vinterstid som var tema.

Normalt har jeg tatt meg fri på fredager, men denne uka jobba jeg. Utover høsten tok jeg meg en tur ned i havna hver fredag morgen. Jeg liker meg i havna. Jeg liker å kjenne sjølukta og å høre lyden av bølger, måker og ferga som kommer og går. En fredag tok jeg ferga fram og tilbake over fjorden. Bare fordi jeg hadde lyst og tid. Det var noe vi gjorde sånn av og til når ungene var små. De syntes det var stas å kjøre båt. Det gjorde mora også... De senere åra har vi bare kjørt den når vi har vært på Harrytur eller har hatt et ærend på gærnsida av fjorden.
 





I går hadde styret i skolekorpset sitt Januarbord. Januarbordet var det jeg som tok initiativ til for mange år siden. Vi tar med litt mat hver, og så sitter vi rundt bordet og spiser og koser oss. Jeg vet at det er mange korpsfolk, særlig litt høyt oppe i systemet, som ikke mener at det sosiale er så viktig. Det er vi veldig uenige i. Vi har en filosofi om at når det voksne i korpset har det hyggelig sammen, så smitter det over på ungene også. Derfor har vi noen faste sosiale hendinger for oss voksne, og Januarbordet er ett av dem.

I dag har jeg og mannen vært ute i et fantastisk vintervær. Det er 10-12 kuldegrader, snø og strålende sol. Jeg storkoser meg og håper at vinteren kan holde seg her lenge. Det var masse folk ute, både til fots, på ski og på skøyter.

Nå er det fyr i ovnen og innekos.

Fjorden begynner å fryse til.


2 kommentarer:

  1. Så flotte vinterbilder!!! Kos dere med frisk luft og islagt vann!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg tror fjorden akkurat ikke rekker å fryse ordentlig før mildværet kommer til uka... :-/

      Slett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!