onsdag 1. mars 2017

Kabeltrommelen

Hva er det med denne tida som fyker avgårde fortere og fortere?

Sist høst var av det ekstreme slaget: det var høstferie, og så var det jul. Jeg skjønner ikke helt hva som skjedde mellom der, men aldri har vel måneden flydd så fort som de gjorde da.

Da vi starta det nye året, var jeg fast bestemt på å roe ned tempoet. Januar klarte seg ganske bra, og vips! Så var det 1. mars.

Da jeg var yngre, var det en eldre mann som sammenlignet livet med en stor kabeltrommel (han hadde jobba i E-verket i mange år). Når trommelen er ny går den sakte rundt når man trekker kabel, men jo mindre kabel det er igjen på trommelen, jo fortere går den rundt. Et ganske godt bilde, men jeg håper ikke det er så lite igjen på trommelen som det kan kjennes ut nå...

Jeg tror en annen, og minst like viktig, faktor er mengden av gjøremål vi velger å fylle livene våre med. For det er ikke bare jeg som er voksen som synes at tida går for fort. Husets yngste begynte å klage på det rundt tolvårsalderen, alle sammen.

Før jobba jeg annenhver lørdag, og jobbehelgene kom i et bankende kjør. Helgene med frilørdager ble rask fylt opp av nødvendige og morsomme gjøremål, men på den måten gikk tida fryktelig fort. Etter at jeg ble nødt til å ta noen grep, så ble jobbelørdager det første jeg prøvde å kvitte meg med.

I første omgang fikk jeg kutta ned til hver fjerde lørdag, men etter noen få måneder skjønte jeg at jeg måtte kvitte meg helt med lørdagsjobbing. Utfordringen da ble jo å klare å la være å fylle alle de fine frihelgene med aktiviteter. Det har vært vanskelig! Det er så mye jeg har lyst til å gjøre og være med på, men jeg har kjent på at jeg trenger noen helt frihelger.

Februar fløy avgårde, trolig er en av grunnene at jeg ble syk 2. februar, og jeg er vel fortsatt ikke helt frisk ennå. Men nå skal jeg roe ned igjen! Jeg skal gå turer, jeg skal snuse inn så mye sjøluft jeg klarer på mine ukentlige fergeturer og jeg skal gjøre bare det jeg har lyst til - nesten...






2 kommentarer:

  1. Kabeltrommel var ikkje eit dårleg bilde!
    Eg har i mangeårig jobba kvar 4 eller 5 laurdag, det gjekk greit å venne seg av med det. Men det er som du seier, noko med å ikkje fylle tida heilt, men rett og slett ha fri. Det er ein kunst!
    Fortsatt god bedring, og gå tur og ta fine bilder av solnedgangen som du kan dele med oss andre.

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!