tirsdag 1. mai 2018

Aprilbilder

April nærmer seg slutten og det er på tide å kikke gjennom bildene jeg har tatt denne måneden. Den startet med ganske mye snø, men i løpet av april har sola gjort jobben bra. Måneden har vært både solfylt og mild. Nå ligger det bare noen små klatter her og der. Så ikke bare fikk jeg ønskevinteren i år, våren ble også akkurat sånn som den "skal" være.

Det siste halvåret har forresten vært litt merkelig værmessig. Flere fenomener som vanligvis ikke kommer så ofte har kommet flere ganger.

Underkjølt regn er en av dem. Før kunne det gå flere år mellom hver gang det var underkjølt regn. Før jul hadde vi det 5-6 ganger i løpet av en drøy måned.

Halo/bisoler er et annet fenomen. For et par år siden var det stor oppstandelse da noen hadde sett en lysende sirkel rundt sola og lurte fælt på hva det kunne være. Meteorologer skrev om det på yr og fikk beroliget de urolige om at dette er noe helt ufarlig. Nå i april kunne vi se det også flere dager på rad.

Jeg har fått tatt meg et par fergeturer igjen - det gjorde godt! Jeg kjenner at turer utpå i fjorden i båt har en god virkning på hele meg, så det vil jeg prøve å få til flere ganger framover.

3. april - fortsatt snødekte jorder og en fin halo rundt sola.


Det ble en tur til Oslo for å treffe ei venninne. Noen timer med god mat og ditto prat.



11. april - mindre snø og ny halo med to bisoler.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!