onsdag 20. februar 2013

Røyking

Jeg synes det er litt moro å se tilbake på hvordan synet på røyking har blitt forandret i løpet av de siste 20 åra. Det har virkelig snudd fullstendig. Det har gått fra et samfunn hvor det å røyke overalt var det naturligste av verden, ja nærmest en menneskerett, til at det nesten ikke er røyking noen steder. Ja, bortsett fra rett utenfor inngangspartiene til kjøpesenter og andre offentlige bygg...

Jeg har fra min oppvekst på 70-tallet mange dårlige minner fra båtturer, togturer og kafébesøk hvor lufta var så stinn av røyk at den kunne kuttes i terninger. Det var jo et slags skille enkelte steder: jeg husker at på lokalbåtene hjemme var det røyking til høyre og røyking forbudt til venstre i salongen. Det var jo fantastisk! Da slapp man tross alt å få røyken blåst rett i ansiktet! På restauranter og kafeer var det også mulig å velge ett av de to ikkerøykeborda borti i hjørnet. Hvis man hadde lyst til å være riktig asosial. Å gå ut og spise krevde at alt av tøy måtte luftes eller vaskes etterpå.

Til langt inn på 90-tallet var det vanlig at den ene røykeren blant de ti som skulle spise på restaurant fikk alle til å sitte i røykeavdelingen for at hun/han skulle få tatt røyken til kaffekoppen uten å måtte gå fra de andre. Da jeg var gravid på 90-tallet var det heller aldri snakk om å la være å røyke i min nærhet selv om jeg var gravid. Det å la være å røyke i nærheten av småbarn kunne faktisk forekomme, men heller ikke det var alle så nøye på.

Så kom røykeloven i 2004, loven som kom til å føre til at alt av utesteder bare kunne stenge døra med en gang, først som sist! Det er vel ikke så mange som savner de røykfylte lokalene, og til og med en del innbarka røykere synes det er bedre nå. Det er forresten moro hvor fort man egentlig venner seg til nye ting. Bare noen måneder etter at røykeloven trådte i kraft var jeg en tur i Danmark. Det var merkelig å se askebeger stå framme overalt, til og med i heisen på hotellet. Og som det stinka overalt!

Jeg må si at jeg liker dagens samfunn mye bedre enn det som var i min oppvekst! Men jeg lar meg likevel forundre over et par ting.

For det første: det finnes noen røykere som synes det er helt greit å tenne røyken på steder hvor andre passere eller oppholde seg, for eksempel på bussholdeplasser og rett utenfor før nevnte innganger til offentlige bygg av ulike slag. Da lurer jeg på: er det av vrang vilje, en slags protest eller er det tankeløshet?

For det andre: det er vel ingen som ikke har fått med seg at røyking er svært så helseskadelig og at det i tillegg til at det ser dumt ut også lukter vondt? Likevel rekrutteres det nye røykere - hvorfor det?! Trond Viggo Torgersen har sagt at ungdom i puberteten burde gå med et skilt i panna hvor det står "Stengt på grunn av ombygging" Men er det sånn at kjønnshormoner i ubalanse gjør folk dummere? Og er det virkelig noen i hele verden som synes at å røyke på noen som helst måte er eller ser kult ut??

For det tredje: de fleste vil reagere på tyggispapir, sjokoladepapir og annet søppel som slippes rett ned på asfalten eller bakken. Sneiper, derimot, ser ut til å være helt greit å bare slippe fra seg der man tilfeldigvis ble ferdig med røyken. Igjen - hvorfor det?! Hva i all verden er det som skiller sneiper fra dropspapir? Noen er faktisk så "hensynsfulle" at de slukker den før de kaster den fra seg, andre bryr seg ikke om det. En ting er i alle fall sikkert: det ser ikke pent ut!

Forklar meg dette, hvis dere kan!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!