mandag 4. februar 2013

Snø

På mer eller mindre direkte oppfordring: her kommer en hyllest til snøen!

I dag snør det! Endelig! Det vil i alle fall jeg si, men jeg er såpass oppegående at jeg skjønner at ikke alle deler min entusiasme. Hva er det som er så bra med denne snøen, eller som ei sa til meg i går: Hva skal du med all denne snøen?

Først vil jeg bare si litt om hvilke forutsetninger som må være til for at ting skal spire og gro: det må være en viss temperatur og en viss mengde med lys. Jeg ser at mange ønsker seg sommer og grønne plener nå. Det er faktisk like dumt som å stå utenfor en bilforetning med høyre hand utstrakt og forvente at det skal lande en million kroner i den utstrakte handa - det skjer ikke! Det samme er det med ønske om grønne plener på denne tida av året, det kommer nok ikke til å skje på grunn av fysiske forutsetninger på disse breddegradene. Så hva blir resultatet da? Jo, død, gulbrun vegetasjon fra i fjor. Jeg personlig synes faktisk ikke det er så pent. Kall meg gjerne rar, men jeg synes den grønne, friske varianten av vegetasjonen er mye penere!

Vi har imidlertid et alternativ, og det er snø. Å tro at det ikke skal komme noe nedbør i løpet av en vinter er vel også en ganske utopisk tankegang. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg er ingen stor tilhenger verken av blaut, død, gulbrun vegetasjon eller gjørme. Så når nedbøren kan komme ned i en tørr og hvit variant som faktisk skjuler alt det døde, gulbrune, ja så foretrekker jeg helt klart den varianten! Igjen - kall meg gjerne rar.

Dette er den rent estetiske fordelen med snø. Den er utrolig pen å se på og den gjør alt mye lysere og mer trivelig, og for ikke å glemme: mye renere! Er det mulig å tenke seg noe som slår knallblå himmel og sol over et hvitt, mykt landskap? Ikke mye!

Men hva skal man bruke snøen til, da? En mulighet er faktisk å la den ligge der i fred og ro og bare nyte synet. Ellers så vil jeg rett og slett anbefale en tur ut, med eller uten ski på beina. Lufta er frisk og god, mye bedre enn den er rundt tredemølla på et treningssenter. Ikke behøver det å koste noe heller. Aking er også moro, til og med for oss som har passert både tretti og førti. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva snøen kan brukes til. Noen synes det er en uting at den må flyttes på når den har kommet ned. Joda, men da får man se på det som en allsidig treningsøkt langt fra den noe svetteluktende, tunge lufta inne på det før nevnte treningssenteret.

Alt handler egentlig om holdning. Et lite spørsmål til dere som ikke liker vinter og snø, men som fortsatt bor her i landet: har dere noen gang tenkt på hvor mye tid og krefter dere bruker på å tenke negativt om det meste som skjer i naturen mellom oktober og mars? Gang det opp med antall år dere har levd, så tror jeg kanskje dere blir litt overraska over hvor stor del av livet som går bort til å ikke ha det bra. For hva får man egentlig gjort med at mange måneder her oppe er prega av kulde, snø og mørke? Ikke en dritt, faktisk! Da velger i alle fall jeg å fokusere positivt på det. Det er nemlig et valg man må ta, og på grunn av mitt valg, så har jeg det bra hele året! Anbefales på det varmeste!


                                Hele bygda samles til Rompliade en lørdag i februar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!