lørdag 2. mars 2013

Mars


Vi har kommet til årets første vårmåned, i alle fall i følge de vanligste inndelingene. Så kan man jo spørre om det er helt riktig å dele året inn i fire like deler i et land som ligger så langt mot nord. Det er i alle fall en kjensgjerning at mars kan være både snørik og kald. Likevel er det like sikkert at nå begynner sola å varme samtidig som dagene blir stadig lengre. Der sola skinner kan det bli ordentlig godt og varmt. Så selv om temperaturene kryper langt ned på gradestokken på natta, så vil den ofte komme over på plussida på dagtid.

Den snøen som kommer i mars vil heller ikke bli liggende så lenge. Det er nettopp fordi at sola tærer skikkelig på snøen der den kommer til. Jeg har mange ganger blitt forbausa over hvor effektiv den sola er selv på kompakt snø som har ligget i spikfrost i flere måneder. Jeg synes i grunnen at jeg er ganske heldig! Jeg synes nemlig mars er grei uansett hvordan den er. Hvis vinteren har vært fin og kald med mye snø, så er det helt greit at den begynner å forsvinne nå. Har vinteren vært mild og snøfattig, så blir jeg overlykkelig over noen uker med snø på tampen. Har vinteren vært lang, kald og snørik, så holder jeg ut mere snø i mars fordi jeg vet at den snart vil forsvinne igjen. Det er vel bare når vinteren har vært mild at jeg resignerer litt utover i mars - filler'n! Da ble det ikke noe vinter i år, da!

Etter hvert som bakken blir bar er det også noen få planter som begynner å titte fram, blant andre min store favoritt: snøklokker. Jeg synes snøklokker er så fine og koselig. Da jeg var lita var lykken å komme inn til mamma med årets første snøklokke. Så vil andre løkblomster komme fram samtidig som seljene blir fulle av gåsunger.

Mars er måneden for de siste skiturene i strålende solskinn, tørr asfalt under joggesko, sykkelturer, drypping fra tak og vafler på terrassen. Det er bålkos i fjæra, måking av store mengder snø og hagearbeid, og jeg synes alt er like greit! Fordi jeg vet at vår og sommer er rett rundt hjørnet selv om snøen skulle finne på å lave ned enkelte dager. Derfor gidder jeg ikke å bruke verken tid eller krefter på å irritere meg over det skiftende været som ofte preger denne måneden.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!