mandag 18. mars 2013

Vår

I følge kalenderen så skal det være vår nå. Jeg tror at det er mange rundt i landet som blir litt skuffa hver gang de ser ut av vinduet om dagen!

De fleste opererer med et år som er delt i fire like deler. Det synes jeg er ganske artig, her rett på sørsida av Nordpolen. Det er litt optimistisk å tro at sommeren skal være like lang som vinteren her vi bor. Av samme grunn forventer jeg ikke vårvær i mars. Jeg har levd lenge nok til å kunne si at det i tilfelle er unntaket og ikke regelen. Min erfaring er at mars kan være både sprengkald og snørik, og som regel er det vinter - ikke vår. Men det som er like sikkert er at i mars begynner sola å varme og dagene blir lengre, så våren er i alle fall snart rett rundt hjørnet. (Bare for å nevne det en gang til: jeg er veldig sikker på at jeg med den holdningen har et mye bedre og enklere liv enn alle dere som blir skuffa hver gang det snør og hver gang temperaturene kryper ned mot og under ti kuldegrader!)

I helga fikk vi litt påfyll av snø, og vi er blitt lovt mere snø i løpet av uka også. Når sola skinner over det snødekte landskapet i dag, så er det veldig pent ute!


Etter hvert som dagene går, så vil jo sola få mer og mer overtak, og solvåren er best, synes jeg! Det er så deilig å se sola tære på snøen og se at bare flekker blir større og større. Lyden av sildring i takrenner og drypping fra tak er så koselig, og det er moro å rydde uteplasser og nyte sola som varmer i solveggen. Jeg må jo samtidig innrømme at våren ikke er så velkommen etter en snøfattig vinter som den er når det har vært mye snø. Kosen med våren er jo nettopp det å se snøen forsvinne etter en lang og god vinter.

Så er det en ting som jeg synes er så fantastisk morsomt. Når våren endelig har kommet, snøen er på tur bort eller helt borte, så kommer gjerne påska. Da skal folk til fjells for å gå på ski!! Og det er gjerne de samme som piper over snø og kulde nesten hele vinteren, eller hvertfall i februar og mars, som på ski i påska. Forstå det den som kan! Selv jeg, vinterdronningen, kunne ikke tenke meg å oppsøke snøen i påska! Påske er fjæretid. Da tar man med gode venner, pølser og ved, og så tenner man bål i fjæra og koser seg med svidde pølser!



Etter påske skyter ofte våren litt fart, og det er pussig nok både når påska er tidlig og sein. Da begynner naturen å få farge, og selv om det kan komme tilbakeslag i form av både kuldegrader og snø, så vet man at vinteren er over for denne gang.

Hovedpoenget for meg er å nyte alle dagene, uansett hvordan de er. Sludd og kald nordavind er fortsatt kose-seg-innevær (eventuelt gjøre-noe-fornuftig-innomhus-vær). Jeg synes det virker så trist å hele tiden vente på noe annet, enten det er vår, sommer, høst eller vinter. Hvis man klarer å finne noe positivt med det som er akkurat nå, så blir alt så mye bedre. Ha en strålende dag, alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!