torsdag 18. april 2013

Jeg må virkelig innrømme: hvis det var et tema som jeg aldri hadde forestilt meg at jeg skulle svippe innom i denne bloggen, så måtte det være Justin Bieber! (Jeg måtte faktisk sjekke hvordan han skriver navnet sitt...) Hovedgrunnen til det er vel at det er forholdsvis laber interesse for både ham og musikken hans her i huset. Joda, jeg har avkom av riktig kjønn og i riktig alder, men han har liksom ikke slått helt an her likevel. Nå skal vel egentlig ikke innlegget handle om ham heller, men mer om tilhengerskaren hans.

Jeg har ikke noe ønske om å latterliggjøre disse dedikerte jentene, men jeg er en av de som sitter litt hoderystende og ser på hundrevis av hylende tenåringsjenter som bryter ut i krampegråt eller besvimer når de får et glimt av bilen som idolet muligens sitter i. Jeg har aldri forstått meg på den typen oppførsel. Da jeg var tenåring ville jeg ikke drømme om å oppføre meg sånn. Jeg vet ikke om jeg en gang hadde hatt noe ønske om å bli sett sammen med andre som oppførte seg sånn, så jeg sitter egentlig og er litt flau på deres vegne... Men det er nå en ting. Jeg skjønner at de synes han er en snasen kar som synger bra, og det må de få lov til!

Det som er litt "skummelt" er jo at tenåringsjenter i flokk ikke nødvendigvis er definisjonen på fornuft og logikk. Det kan føre til litt farlige situasjoner, og politiet går ut og oppfordrer foreldrene til å passe på barna sine. Og det er dette jeg blir mest betenkt over: de som lar 12-13-14-årige jenter få lov til å reise alene til Oslo flere dager før en konsert for å stå utenfor et  hotell eller konsertarenaen, eller surre rundt på Gardermoen i dagesvis for kanskje å få et glimt av ham når han kommer. For ikke å snakke om 10-11-åringer som reiste inn på gratiskonserten i fjor, uten mat og med 14-15-åringer som "voksent" reisefølge. Det hadde ikke vært aktuell problemstilling her i huset å finne på noe sånt! Så har jeg faktisk sett noen foreldre si: "Jamen, de reiser jo likevel, så det nytter ikke å nekte dem..." - Jaha? Jeg vet ikke hvordan det er hos andre, men her i huset er det vi voksne som bestemmer sånne ting! Som foreldre er det faktisk vi som har ansvaret for ungene våre helt til de blir myndige og kan klare seg selv. Det er helt tullete at politiet skal bruke tid og ressurser på å være barnevakt for horder av småjenter og tenåringsjenter!

Jeg vet at det er flere av mine venner som har tatt med egne og andres barn for å reise på konsert. Det er utrolig smart! Konsert er jo en opplevelse i seg selv, og da kan de håpefulle få med seg det som er en begivenhet for livet uten at de går helt på selvstyr og uten at politiet skal opptre som barnevaktsentral.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!