onsdag 1. mai 2013

Jeg må si det er godt å få litt støtte fra fagfolk! Jeg innrømmer gjerne at jeg blir litt oppgitt over alle som blir så sjokkert og frustrert når det kommer et lite snøfall i april. Denne pipinga har jo tatt helt av i år etter fjorårets vår hvor temperaturene karra seg over tjue grader allerede tidlig i mars. Kjære alle sammen: det var det som var unormalt! Det hjelper ikke at det er sånn dere gjerne vil at normalen skal være! Mars er helt på grensen til å kalles vår i det hele tatt her i Norge, april er overgangsmåneden hvor man både kan få  dager med temperaturer over ti eller under null grader, begge deler er normalt. Først i slutten av mai kan man begynne å forvente temperaturer opp mot 20 grader - hvis man er heldig... Meteorolog John Smits snakker litt om dette på yr.no - les den.

Jeg er ingen vår-, sommer- eller varmehater - tvert imot! Etter en lang, kald og snørik vinter er det deilig med tørr asfalt og snø som smelter. Jeg elsker å ligge i sola og kjenne at den varmer tvers gjennom og ut på andre siden. Jeg nyter dager som er så varme at det bare er mulig å sitte i skyggen. Men jeg vet at dette ikke hører hjemme i mars, april eller mai! Derfor dør jeg ikke av skuffelse hver gang det kommer et par centimeter snø, selv ikke tidlig i mai. Det betyr ikke at jeg ønsker meg snø i april eller mai.

Jeg skulle ønske at samtlige innbyggere i kongeriket Norge kunne stikke fingeren i jorda og innse at sånn er det faktisk! Og klarer man ikke det: kan man da være så snill å syte litt mindre?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!