fredag 14. juni 2013

Fryktelig mange jenter sliter med dårlig selvtillit og dårlig selvbilde, det er vel ikke langt unna at det er snakk om alle i en viss aldersgruppe. Jeg har alltid tenkt at det først og fremst er tenåringsjenter som sliter med dette, men mødre til jenter helt nede i 8-10-årsalderen kan fortelle at så små også er helt fiksert på å være tynn. Dette synes jeg er skremmende! Bloggeren Sarah Surland har skrevet et veldig bra innlegg om kroppspress. Det bør leses, og det kan du gjøre her.

Jeg er selv en av dem som har hatt et elendig selvbilde, og jeg har vært misfornøyd med det meste på meg selv tåpelig langt oppover i alder: tynt hår, for stor nese, for mye mage og så videre. For noen år siden var jeg på revy med Hege Schøyen og Øyvind Blunck. Jeg har alltid vært en stor beundrer av Hege Schøyen, jeg synes hun er fantastisk morsom, og jeg synes hun er ei flott dame utseendemessig også. I den nevnte revyen hadde hun et nummer som het "En syltynn historie" hvor hun gikk gjennom en del av sine egne komplekser for sitt utsende. Det kan du finne her. Det nummeret gjorde litt inntrykk på meg: der satt ei av de flotteste damene jeg vet om og ramset opp alt hun var misfornøyd med. Faktisk hjalp det meg litt, der jeg satt med min egen for store nese og for korte overleppe.

Jeg skulle virkelig ønske at alle vi jenter og damer kunne lære oss å skjønne hvor lite utseendet betyr. En ung gutt sa en gang til sin søster som ikke syntes hun var tynn nok: jeg synes det er bra at du ikke er sylslank, da får du filtrert vekk de gutta som bare går etter utseendet. Jeg syntes det var en utrolig bra kommentar! En annen gutt sa: de skulle bare visst hvor lite vi gutta bryr oss om sminke og og hvordan de ser ut, det er jo hvordan de er som betyr noe!

Jeg vet bare ikke hvordan vi skal få de unge jentene til å bekymre seg mindre for kropp og utseende. Sannsynligvis vil de du synes er helt perfekt ha sin egen lille stabel med komplekser, og kanskje de egentlig ville vært som deg. Det verste er at jeg som mamma kan si det jeg vil, men det går ikke helt inn til de som er unge nå. Derfor er jeg glad for at Sarah med sine 19 år skrev det innlegget hun gjorde. Kanskje gjør det litt mer inntrykk når ei ung jente sier det enn når jeg, gamle kjerringa, gjør det.

Mitt store ønske er i alle fall at alle unge jenter skal kunne være fornøyd med seg selv! Et ambisiøst ønske, kanskje, men jeg vil fortsette å komme med mine drypp og håpe at jeg når fram til noen, i det minste.


2 kommentarer:

  1. Veldig bra, Irene! Kjære jenter: Start dagen med å tenke på 1 ting ved deg selv som du liker. Hold fast på det gjennom dagen. Neste dag tenker du på 1 ting du er flink til.... Skriv det ned og se på det ofte. Du skal se at lista etterhvert blir lang!

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!