tirsdag 11. juni 2013

La ingen forakte deg fordi du er ung, står det i en klok bok. Det er det likevel mange som gjør, og sånn har det tydeligvis alltid vært. Sokrates kom på sin tid med en tirade mot dagens ungdom som var både frekke og uhøflige.

Synet på ungdom har ikke forandret seg nevneverdig, men jeg lurer på om mange, særlig butikkansatte, tenker på at dagens ungdom er morgendagens voksne? Jeg har opplevd og hørt mange hårreisende historier om hvordan unge mennesker behandles uten voksent følge i butikker.

Jeg skjønner at for eksempel butikkeiere i nærheten av ungdomsskoler og lignende kan ha litt strenge retningslinjer for hvor mange de vil ha inn om gangen og at sekker skal stå igjen på utsiden. Vi vet jo at heller ikke alle unge har ærlige hensikter, men det er en kjensgjerning at gamle damer er flinke til å naske i butikker de også. Noen kjører også kollektiv avstraffelse for en hel skole for forseelser en håndfull har gjort. Det synes jeg kanskje er mindre sjarmerende. Jeg vet allerede om matvarebutikker som har mistet flere kunder for all framtid. For det er nemlig det som fort kan hende!

Jeg kjenner til voksne mennesker som i en alder av både 30, 40 og 50 år fortsatt ikke setter sine bein i butikker som de ble kasta ut av, uten grunn, som barn. Noen kan kanskje le litt av det og si at det er et lite problem, men jeg alene kjenner mange nok til at jeg tror det kan være større enn mange liker å tro.

Jeg har ikke så mange sånne opplevelser selv fra min barne- og ungdomstid, men jeg skjønner de unge godt. Hvis en 14-15-åring som skal ut og handle klær eller sko blir tilsnakket på en sur måte, ignorert eller på en annen måte får dårlig behandling, så forstår jeg at de velger bort den butikken som voksen.

Mange i min generasjon har sett Pretty woman, hvor Vivian blir resolutt blir ført ut av en fasjonabel klesbutikk. I en annen butikk får hun den hjelpa hun trenger, og i nytt antrekk og med armene fulle av bæreposer stikker hun innom den første butikken for å fortelle dem hvilken enorm tabbe de gjorde da de kasta henne ut.

Ikke helt overførbart, men jeg tror ikke mange butikkeiere eller -ansatte tenker på at de med sin behandling av unge i dag fratar butikken inntekter om 5-10 år. For vet dere hva? De unge ikke bare boikotter butikken selv, men de snakker sammen også! Tenk litt på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!