fredag 12. juli 2013

Grøftevandring 2.

Jeg tenkte jeg skulle fortsette litt i samme gata som i går. Jeg har nemlig mange ganger lurt på hvorfor det er så vanskelig å holde seg til den såkalte gyldne middelvei. Tidligere har jeg tatt for meg kosthold som ofte blir grøftevandring på den ene eller andre siden av veien. I dag har jeg tenkt å snakke litt om sikring og sikkerhetsutstyr.

Det er stor forskjell på hvordan vi ble sikret som barn og hvordan vi sikrer våre egne barn. Mye av det sikkerhetsutstyret som har kommet er helt på sin plass. Sykkelhjelm, sikkerthetsseler og barneseter i bil redder liv, det er det ingen tvil om. I tillegg finnes det mange praktiske og nyttige duppeditter som kan hjelpe til med mange ting: skåne små fingre i dører, unngå skolding og forbrenning, unngå hodeskader og forhindre kvelningsulykker.

Barnesikring er en balansegang som så mye annet. Det kan nemlig bli for mye av det gode. Jeg tror at man må utsettes for litt risiko ellers vil man aldri bli i stand til å ta vare på seg selv. Vi satt noen foreldrepar og snakket sammen mens ungene lekte på lekeplassen. Blant de tingene vi snakket om var dagens oppvekstvilkår i forhold til de vi hadde hatt, og vi var enige om at et bein- eller armbrudd hører til en sunn oppvekst. Helt plutselig viste en av ungene alle tegn på en sunn og god oppvekst. Det ble en lang ettermiddag på legevakt, røntgen og skadestue før armen hadde fått på fin, hvit gips. En erfaring, og absolutt ikke farlig!

Jeg så et program på NRK om forholdene i norske barnehager kontra andre land i Europa og Australia. Selv om jeg synes regelverkene i Norge begynner å komme farlig nært kanten til hva som er logisk og smart, så er det heldigvis langt igjen før vi er der de er i enkelte andre land. Der var det snakk om uteområder hvor steinene var lagd av isopor, og alle anydninger til bakker ble jevnet ut. Trær var selvfølgelig bannlyst! Jeg ser tendenser til voksne som begynner å tenke i lignende baner her i Norge, og det synes jeg er dritskummelt, for å si det forsiktig.

Noen fikk kanskje med seg saken tidligere denne uka hvor en 11-åring ble pålagt å rive en hytte han hadde bygd på kommunens grunn. I kommentarfeltet under saken var det altfor mange som mente det var helt på sin plass at hytta måtte rives. Andre barn kunne jo skade seg på en spiker som stakk ut, og hvem har ansvaret da?! Ut fra den logikken må man fjerne all natur, for hvem skal holdes ansvarlig hvis noen går i skogen og får en kvist i øyet? Eller enda verre: ramler ned fra treet og brekker armen? For ikke å snakke om hvis de snubler og slår kul i panna mot en stein?

Like ille som de som oversikrer er også de som blåser i alt av sikkerhetsutstyr. Det finnes foreldre som synes sykkelhjelmer, komfyrvern, dørstoppere og veltesikring er tullete og unødvendig. Det finnes foreldre som lar barna sitte løse i bilen bare fordi de "skal bare" kjøre en liten tur. Det finnes til og med de som sitter i bilen med spedbarn på fanget. Det handler like lite om sunn fornuft som de som helst vil polstre barna og holde dem i handa hele livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!