tirsdag 6. august 2013

August

Vi har kommet til det som regnes som den siste sommermåneden. Der er jo jeg igjen litt i utakt med de fleste, for jeg regner august litt som høst. Det har vært en diskusjon i familien i alle år. Jeg har strukket meg så langt som til å si at sommeren varer til sånn omtrent 15. - i ekstreme tilfeller til 20. august her på Østlandet, men da er det stopp! Jeg er litt usikker på om det delvis skyldes at jeg som regel er lei sommer og varme og superklar for høsten når vi kommer så langt.

Det er likevel ikke den eneste grunnen. I august starter innhøstingen for alvor. Kornåkre treskes, det er tid for bærplukking og man merker godt at sommeren er på hell. August er også måneden hvor alt kommer tilbake til normalen, og det er kanskje det jeg liker aller best! Det er deilig med sommer, ferie, varme og late dager, men det aller beste er når hverdagen starter igjen.

Det som også er så fint med august er at ting roer seg litt ned igjen. Det er mindre stress - om sommeren man ut og nyte godværet hele tida. Fortsatt kan det komme mange varme, fine, solfylte dager som også kan nytes. De blir nesten som bonus. Men så er jo jeg meg, da... Jeg synes det er deilig at lufta blir litt skarpere. Det er godt at jakka er god å ha på kveldene, deilig å finne fram langbukse og sokker igjen, for ikke å glemme: endelig kunne bytte fra sommerdyna til den deilige, myke og gode dundyna.

Litt rarere er det kanskje at jeg liker så godt å gå i bok- og papirhandler nå på denne tida. Jeg liker lukta av viskelær, blyanter og kladdebøker. Og jeg elsker å legge bind på skolebøker. Det gjorde jeg så lenge jeg kunne for ungene. Til slutt måtte de rett og slett si fra om at det ville de gjøre sjøl.

Det aller beste med august er at den markerer overgangen til min favorittårstid, nemlig høsten. Så nå bare gleder jeg meg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!