fredag 20. desember 2013

Om å kose seg.

Det nærmer seg jul, og for de fleste av oss betyr det mange late dager med masse god mat. Kostholdseksperter er nøye med å fortelle oss at det er lov å kose seg og spise julemat med god samvittighet under slagordet "Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som betyr noe, men det som du spiser mellom nyttår og jul!" Dette er en god og grei leveregel synes jeg.

Likevel renner aviser, både papir- og nettutgavene, over av råd om hvordan du kan gjøre jula magrest mulig. Jeg vet ikke om dette skyldes kostholdsekspertene som vil spille litt på vår dårlige samvittighet, eller om det kan skyldes disse ulyksalige journalistene som må finne på ett eller annet å skrive om. Jeg synes i alle fall det er ganske tåpelig.

I jula bør alle kunne spise det de vil og kose seg uten at noen skal appelere til dårlig samvittighet. Av og til skal man slippe å tenke på hva man burde og ikke burde gjøre.

Det hender at jeg blir fysen og får lyst på noe godt å spise. Egentlig hender det ganske ofte... Som regel er jeg "flink" og klarer å avstå, men noen ganger bestemmer jeg meg for å skeie ut. Jeg tror nemlig ikke at det bare er lov å kose seg litt av og til. Jeg tror det er viktig å gjøre det!

Det er ikke så lenge siden man kunne lese i media at friske overvektige ikke burde slanke seg, rett og slett fordi at de kunne få helseproblemer på grunn av det. Fra før er det kjent at slanke mennesker som ikke er fornøyd med livet har større problemer med helsa enn overvektige som har det bra. Det er det som jeg tror er poenget. Hvordan man har det er det aller viktigste. Hvis man hele tida nekter seg selv å gjøre ting fordi det er usunt, så tror jeg det i det lange løp er skummelt for helsa.

Derfor skal vi alle nyte den gode julematen uten å tenke på hvordan den kan gjøres magrere eller sunnere (sier "eller", jeg...) Hvis det blir sånn at man spiser en marsipanbit samtidid som man leser varedeklarasjonen for å se hvor mye sukker det er i den, eller dropper den ekstra porsjonen sjokoladepudding med masse krem og vaniljesaus, så tror jeg ikke det er bra for helsa. Da synes jeg heller at man skal drikke to kopper gløgg hvis man har lyst til det og smøre et godt lag meierismør på julekaka i de to ukene rundt juletida. Så kan man heller være fornuftig og sunn de 50 andre ukene i året, selvfølgelig med en liten utskeielse nå og da!

Nyt jula og julematen med verdens beste savittighet de neste to ukene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!