tirsdag 3. januar 2017

Planleggingsdager - kan det virkelig være nødvendig?

Der har den halvårlige debatten dukket opp igjen: kan det virkelig være nødvendig for lærere og barnehagelærere å sette av en hel dag, uten elever og barn til stede, til å planlegge hva som skal gjøres i skoler og barnehager? Kan det virkelig være nødvendig at vi som foreldre skal være nødt til å ta oss fri for at lærerne skal planlegge undervisningen det neste halvåret? Kan det være noe å planlegge? Det må vel bare være å undervise! De har jo tross alt gjort det før, det er jo det som er jobben deres lzzm...

På nrk.no er det en bedriftsleder som går ut og sier at han er "lei av planleggingsdager". Tenk det! Han er lei av at fagpersonell bruker tid på å planlegge hans og andres barns utdannelse. Eller? (Nå vet ikke jeg om akkurat han har barn selv, men dere skjønner hva jeg mener...) Jeg blir umiddelbart helt matt av disse holdningene.

For det første: hva tror folk at skoler og barnehager er? Oppbevaringsanstalter for barna våre mens vi er på jobb? Det kan hende at de aller første barnehagene faktisk var det, men det er lenge siden det var sånn! Skoler har aldri vært det.

Mange tror feilaktig at vi har skoleplikt i Norge. Det har vi faktisk ikke. Derimot har vi undervisningsplikt, Det vil si at vi har plikt til å sørge for at våre barn får undervisning. Nå er vi så heldige at vi har gode, offentlige og gratis skoler i dette landet som sørger for at barna våre kan få den undervisningen de skal ha. Alternativet hadde vært at en av foreldrene måtte ta seg av barnas opplæring, eventuelt gå sammen flere hvor en mor eller far underviste egne og naboens barn. I stedet får vi en en utdanning som er ganske lik for alle som vokser opp i dette landet med felles læreplaner som bestemmer hva som skal læres. Dette gjør at de fleste har et ganske likt utgangspunkt for videre utdanning, for vanlige samtaler med andre og for å tenke selv.

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg synes helt klart at det er et poeng at denne undervisningen er så god så mulig. Det krever, tro det eller ei, planlegging og kursing. For "planleggingsdagene" brukes også til kursing. Det må vel være interessant for de fleste av oss at de som skal stå for utdanningen av våre barn er faglig oppdatert? Dette kan faktisk ikke skje samtidig som  de "tar seg av" barna/elevene.

Dette engasjerer, og jeg havna i en aldri så liten diskusjon på fb. Kommentarer og holdninger forteller meg om liten forståelse for den jobben som lærere gjør. Noen mente blant annet at den planleggingen kan legges til ettermiddagene. Som en sa: hennes sønn er ferdig på skolen klokka ett, vanlig arbeidstid er fra åtte til fire, hva gjorde lærerne de tre timene, liksom? Kunne de ikke bare legge planleggingen til disse tre timene hver dag? Ja, hva tror folk at lærerne gjør de timene? Sitter på ræva og drikker kaffe?

En full lærerstilling på barnetrinnet betyr 26 undervisningstimer á 45 minutter hver uke. Det vil si at en lærer skal forberede 26 trekvarters "foredrag" til hver uke. I tillegg skal det rettes og skrives rapporter. De to til tre timene etter undervisningen hver dag går med, og flere timer i tillegg. For å si det enkelt: de timene brukes til å følge opp de planene som legges på planleggingsdagen.

Så er det sånn at et skoleår består av 190 undervisningsdager pluss 5-6 planleggingsdager, verken mer eller mindre. Tar ikke lærerne en planleggingsdag i forkant av halvåret, så betyr de at de slutter en dag tidligere i andre enden, og så blir det galt. Barna er våre - 365/366 dager hvert eneste år. Det vil si at utenom de 190 dagene de går på skole er det 175/176 dager hvor det er vårt ansvar å sørge for at de barna har det bra. Det er ikke sånn at planleggingsdagene tas fra undervisningsdager. Lærere planlegger på dager hvor "barnepasset" faktisk er vårt ansvar uansett. De dagene har lærerne i tillegg til de 190 dagene de har sammen med elevene. Dermed spiller det altså ingen rolle om foreldre må ta seg fri en dag rett etter juleferien. Det er ikke sånn at skolen starter for eksempel 2. januar, men så begynner ungene først den 3. januar. Nei, skolen starter 3. januar og så starter lærerne én dag tidligere. Uten den fridagen for barna da, så måtte de ta fri en dag i forkant av sommerferien i stedet.

Lærer var et yrke jeg aldri vurderte. Med tålmodighet som en veps i august, så skjønte jeg at det og diplomati var utelukket. Jeg tror kanskje det hadde slitt mest på den lille tålmodigheten jeg har å forholde meg til alle vrangforestillingene mange voksne mennesker går rundt med.

Jeg er derimot full av beundring for de som vil være lærere! Jeg ser det som en av de mest misforståtte jobbene som finnes. "Folk flest" henger seg opp i korte skoledager og lang sommerferie og tror at det er det som er å være lærere. Som en lærer jeg kjenner sa en gang: det virker som om at det finnes folk som i fullt alvor tror at læreren går fra jobb klokka to hver dag. Sannheten er at lærere har et gjennomsnittlig timeantall på mellom 42 og 43 timer per uke mot andres 37,5 timer, derav de lange "feriene" som faktisk er flere uker avspasering.

Jeg vil rett og slett benytte anledningen til å takke lærere og barnehagelærere for den jobben dere gjør, og for at dere hæler det på tross av tullete holdninger blant en del foreldre og andre voksne. Stå på!


8 kommentarer:

  1. jeg holdt faktisk foredrag på en slik planleggingsdag i dag. Hele dagen fra 8.00 til 16.00 dreide seg om hvordan skolen og lærere kan sikre at elevene lærer strategier til å kunne delta enda mer i utviklingen av egen kompetanse. Det er svært viktig for fremtidens Norge.

    Som du sikkert da forstår - jeg er helt enig med deg.

    Sånn generelt er jeg sjokkert over temperaturen i slike kommentarfelt, og tenker at det ikke er uten grunn at mobbekampanjer i skolen har liten effekt. Mange elever har noen fantastiske rollemodeller i egne foreldre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, ja det er sant. Jeg er litt lettengasjert rundt enkelt emner, og dette er ett av dem. Er gift med en lærer og har flere i familien og blant venner som er lærere, så jeg vet virkelig hvilken enorm jobb de gjør og hvilke håpløse holdninger de møter på. :-)

      Slett
  2. Jeg tror bare jeg sier "Takk".
    Hilsen lærer som ble utbrent, men som fortsatt elsker både undervisning og ungdommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utbrent er ikke bra, men jeg skjønner at lærere fort kan havne der. Hadde det ikke vært deilig hvis du kunne konsentrere deg om akkurat det - å undervise? Jeg er full av både beundring å sympati overfor lærere!

      Slett
    2. Klem til sjokoladeheksa, som jeg tror jeg vet hvem er. :)

      Slett
  3. Bra forklart, heks. 190 dager åpent på skolen, uavhenging av antall planleggingsdager.
    Sykehus trenger ikke slike dager, de holder åpent 366 dg i året , betyr det at leger og sykepleiere ikke trenger planlegging ?
    Jeg ser for meg en skole som holder åpent 366 dg i året.Der elevene ikke kan ha noe fravær, men kan ta de antall timer /dager når de vil kl 07-23 , bare booke timer som er ledige.

    SvarSlett
  4. Tusen takk! Hilsen ungdomsskolelærer

    SvarSlett
  5. Jeg har også registrert debatten. Skjønner ikke helt denne motstanden mot planleggingsdager. Det kan virke som om folk tror det er "planleggingsdager" av egen ferie eller tilsvarende slabberas, noe som ikke er viktig - ikke egentlig.

    Skoleåret er definert med antall dager. De som er reelt opptatt av best mulig undervisning - og mye nok av den, kan heller fokusere på hvor mye "tull" som ungdomsskoleelever gjør i juni, i eksamensperioden til 10.klassingene. Mange timer går bort til lite fruktbar undervisning denne perioden. Hvor er fakkeltoget??

    Lyst til å dele innlegget på Samfunnspraten? Der passer det supert inn!

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!