søndag 4. oktober 2015

Hva avkommet bør kunne...

For noen år siden fikk jeg den selsomme opplevelsen av å se en ungdom i slutten av tenåra bli satt litt vanlig husarbeid, nemlig støvsuging og oppvask for hånd. Da jeg så denne tenåringens håndtering av både støvsuger og oppvaskkost, ble jeg noe lang i ansiktet. Jeg hadde aldri tenkt på at en 18-19-åring rett og slett ikke visste hvordan man vasker opp for hånd.

Så overraska ble jeg at jeg måtte dele den opplevelsen med ei niese av meg som på den tida var i tjueåra. Dette var velkjent for henne, hun delte nemlig leilighet med et eksemplar av arten. Hun kunne fortelle at hun fra tid til annen tok alt bestikket ut av skuffa og vaska det om igjen fordi skaftene var helt seige etter at hennes leilighetsvenninne hadde tatt oppvasken.

Tidligere hadde jeg ledd litt av en tenåringsgutt jeg hadde hørt om. Han hadde flytta på hybel, og etter noen uker spurte han sin mor om hun kunne lære ham å skjære brød sånn at det ikke ble smuler. Han hadde nemlig problem med at det ble så skrekkelig mye smuler på skjærefjøla og kjøkkenbenken når han hadde skåret brødskiver. Det ble det jo aldri hjemme!

Da jeg sto der og iakttok denne tenåringens noe ubehjelpelige håndtering av oppvaskbørsten, så bestemte jeg meg for én ting: når mine barn ble 18 år, så skulle de kunne både vaske opp, vaske klær, vaske hus og støvsuge!

Så her i huset har vi satt til side enkelte ting som vi ikke har putta i oppvaskmaskinen, først og fremst for at husets yngste skulle lære noe så enkelt som å vaske opp for hånd. Det er utrolig kjekt med alle de tekniske hjelpemidlene vi omgir oss med, men det er likevel en del ting det er greit å kunne gjøre på gamlemåten også...

8 kommentarer:

  1. Då eldstemann flytta i haust, såg eg at eg hadde svikta i opplæringa, så vi kjørte instensivkurs. Det har bore frukter, han tek klesvask som rutine, han ryddar og tømmer oppvaskmaskina utan å bli spurt og han forstår litt meir. SÅ no er det berre å fortsette, slik at lillebror ikkje treng intensivkurset men får det med seg dei siste åra han bur heime!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ikke sant! Jeg hadde helt sikkert "glemt" det selv hadde det ikke vært for den opplevelsen jeg hadde. Da ble oppdrageransvaret på det området ganske klart for meg! ;-)

      Slett
  2. Mine jenter har plikter. De er 10 og 12 år gamle. Den ene tømmer oppvaskmaskinen den ene uka. Da har den andre ansvar for søppeltømming og støvsuging. Begge må holde rommet i orden. Ellers er de med på kjøkken. Jeg kunne ikke koke egg da jeg flyttet ut som 16 åring. Det skal ikke gjelde de. ;) Bra med fokus på å bidra til tenkende voksne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror kanskje det er enda viktigere nå enn før. Nå har vi så mange hjelpemidler at vi strengt tatt ikke trenger deres hjelp. I tillegg har vi så dårlig tid at vi ikke har tid til å la dem gjøre noe i huset, det er mer effektivt å gjøre det sjøl. Før måtte ungene hjelpe til i huset.
      Jeg er dessuten motstander av å la vanlig husarbeid være med i "opptjening" av lommepenger, men det har jeg tenkt å skrive mer om senere... ;-)

      Slett
  3. Helt enig med deg!

    En jeg hørte om bodde i et hybelhus med vaktmester og var veldig fortvilet. Det var nemlig helt mørkt på rommet hans. Han kunne riktignok slå på bryteren, men det ene lyset ville ikke på, kunne vaktmesteren hjelpe ham?

    Javisst. Vaktmesteren hentet en ny lyspære - og så ble det faktisk lyst!

    Tror nok det er lett å glemme å lære ungene visse ting, når en er så vant med å gjøre ting selv. Vi gjør ungene en bjørnetjeneste!

    Prøver å være bevisst på dette, men innrømmer at det svikter nå og da.

    Viktig tema!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig lett å glemme å tenke på sånne ting mens ungene er små, men alt må jo faktisk læres! Jeg er veldig glad jeg fikk den oppdagelsen så tidlig. Ellers hadde det like gjerne vært meg som hadde sendt dem avgårde uten disse basiskunnskapene. :-)

      Slett
    2. Det tror jeg er veldig lurt når det gjelder mye! Og det er en av grunnene til at eldstemann fikk speiderkniv da han ønsket seg det til bursdagen da han var fem år. vi har for gitt mange av de hendige innretningene i vi omgir oss med i samfunnet i dag, men vi har jo faktisk ingen garanti for at samfunnet fortsetter å eksistere slik det er i dag!

      God fredag:-)

      Slett
  4. Helt enig Karianne! Her fikk ungene også speiderkniver ganske tidlig og måtte lære hvordan de skulle håndteres.

    Unger fikk nok mye mer "gratis" læring tidligere, både fordi de så foreldrene gjøre ting, men også fordi de måtte hjelpe til med mye fra de var ganske små.

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!