mandag 27. april 2015

Gleden ved å glede andre.

I helga har korpset "mitt" hatt marsjseminar. Vi med vår filosofi prøver jo å flette inn noe sosialt overalt hvor det kan flettes inn. Så også med denne typen seminar. Da er det overnatting for de som ønsker det fra lørdag til søndag. Noen ganger er vi rett i nærmiljøet, andre ganger reiser vi litt lengre unna, men aldri veldig langt. Det skal være greit for de som ikke ønsker å overnatte å bli henta etter tacoen på lørdag og kjørt tilbake på søndag.

I år dro vi til ei bygd ikke så langt unna. Der instalerte vi oss på ungdomsskolen som viste seg å være et ypperlig sted for et sånt seminar.

Når vi har disse marsjseminarene leier vi en skikkelig flink instruktør som har fulgt oss i mange år. Han har vært i Garden og er flinkt til å lære fra seg og til å motivere alle medlemmene. Han lærer oss grunnleggende teknikker, og det blir også en del marsjering og spilling rundt der vi er.

I den bygda hvor vi var i år ble skolekorpset lagt ned for noen år siden. Hvor mye korpsmusikk kan bety for mange mennesker, det skjønte jeg for alvor da vi gikk noen runder i nabolaget. Vi gikk gjennom et litt søndagsstille boligfelt. Enkelte steder kom folk ut og sto og klappa takta da vi passerte. Det er vi vant til, og det er hyggelig. Det vi derimot ikke så ofte opplever er å bli møtt med norske flagg, på en helt vanlig søndag i april. Det ga meg faktisk litt frysninger på ryggen. Det viser at det faktisk er mange som setter oppriktig pris på tonene fra et skolekorps, selv om mange latterliggjør akkurat denne formen for musikk.

Det ble en veldig fin søndag for oss alle!



6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var en ganske fin opplevelse. :-)

      Slett
  2. Det var jo superkos å lese! Korps er som tivoli og sirkus, det gir meg en følelse av vår! Ha en super dag!

    SvarSlett
  3. Rørende! Tenk at musikk kan glede så lett. Bra at dere tok dere turen til kommunen uten korps. 17.mai-tog uten blir litt tamt.

    Gratulerer med selvstendig virksomhet! Jeg har lest flere av innleggene dine i det siste, men ikke vært i nærheten av et tastatur, så da har det blir dårlig med spor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er fryktelig spennende, og jeg håper mange nok oppdager meg og kommer til meg sånn at det går rundt! :-)

      Ja, det var en spesiell opplevelse, og det var rart å bli satt så stor pris på. Akkurat denne bygda (som ikke er så langt fra deg, tror jeg...) har leid inn korps fra Sverige til 17. mai etter at korpset ble lagt ned.

      Jeg synes det er trist at de måtte gå til det skrittet å legge ned. Korps er en viktig aktivitet for mange. Det er ikke alle som er interessert i eller "laget" for å drive med idrett, og det å kunne spille et instrument er noe man kan ha glede av hele livet. Vi har akkurat starta opp et voksenkorps her jeg bor, og det var utrolig moro å begynne å spille selv igjen! :-)

      Slett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!