lørdag 4. juli 2015

Hjem, hjem langt mot nord!

Jeg er født og har vokst opp i Nord-Norge. Jeg er nordlending! Min oppvekst der oppe har gjort meg til den jeg er. Det at jeg har vært ganske god til å holde på dialekten forsterker den identiteten, og den gjør at andre også tenker på meg som nordlending. Nettopp derfor mener jeg at jeg fortsatt er en helt ordentlig nordlending. Dette på tross av at jeg har bodd lenger i Sør-Norge enn jeg har bodd nordpå.

For det er jo ikke sånn at jeg slutter å være den jeg er selv om jeg flytter litt rundt i landet. Mitt lynne skyldes litt arv og litt miljø. Jeg merker jo at jeg har arva litt fra hver av min vestlandsmor og nordlandsfar, så arven er uavhengig av den landsdelen jeg har vokst opp i. Likevel er det de omgivelsene som jeg har vokst opp i som har forma meg mest.

Jeg er for eksempel vant til å snakke rett fra levra. Det er en del av det nordnorske lynnet som jeg er veldig glad i. Jeg synes det er mye enklere å omgås folk som kaller en spade for en spade og som ikke blir fornærma av at jeg gjør det samme. Det å bo forskjellige steder har lært meg at ikke alle setter like stor pris på det. Jeg prøver å ta hensyn til det, men det hender det glipper - spesielt når tålmodigheten min er brukt opp. Det tar forresten ikke lang tid...

Jeg har også fortsatt i meg en underliggende nordoverlengsel. Det betyr ikke at jeg mistrives her jeg bor. Jeg stortrives her. Det finnes også ting nordpå som jeg ikke savner, for eksempel midnattsola. Jeg er elsker de varme, mørke seinsommerkveldene her nede hvor det går an å sitte ute med levende lys på bordet. Mørketida, derimot, den savner jeg skikkelig. Og så savner jeg selvfølgelig naturen! Beklager å måtte si det, men naturen på Sør- og Østlandet er stort sett veldig kjedelig. Fin! Men kjedelig.

Uansett hvor lenge jeg blir boende på Østlandet, så er og forblir jeg en vaskeekte nordlending!

Litt midnattsol...

Litt nesten midnattsol

Lovund

Tomma

Rødøyløva

Hestmannen med Lovund i venstre bildekant og Træna midt på bildet

Hestmannen sett fra en "riktigere" kant...

Svartisen sett fra Hestmannen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!