fredag 1. januar 2016

Godt nytt år!

Ny dag, nye muligheter. Dagen i dag er jo den første i et nytt år også, og mange tenker på det som en ekstra anledning til ny start. Jeg tenker at nye starter og nye muligheter egentlig passer når som helst.

Dagen i dag har vært en vanlig sløv 1. nyttårsdag, hva jeg enn måtte ha av nyttårsforsetter - eller nyttårsintensjoner som en nabo kaller det - så gidder jeg i alle fall ikke å starte i dag! I dag er det sløving med nyttårskonsert og nyttårshopprenn på TV.

Da jeg var lita var nyttårsaften en litt kjipere utgave av julaften. Vi spiste det samme, både mølje på formiddagen og pinnekjøtt på kvelden, men det var ingen pakker. I stedet skulle vi ha skutt opp raketter, hadde det ikke vært for at det blåste orkan ute. Det var nok ikke riktig så ille, men jeg husker veldig mange nyttårsaftener med storm, uvær og strømstans.

Som vanlig så er også diskusjonen i gang på sosiale medier: når skal julepynten ut? Noen mener at nå er det vel på høy tid å rydde vekk jula! Man kan da ikke ha julepynten oppe i det nye året? Vel, det er altså fullt mulig! Jeg kan forstå at de som pynter til jul i begynnelsen av desember kan begynne å bli lei nå. For meg som hardnakka holder på at advent er advent og jul er jul, så vil det være helt meningsløst å hive ut juletre og -pynt nå. Det er jo bare ei drøy uke siden det kom på plass.

Nå sitter vi her, stappmett etter en runde med pinnekjøtt, og jeg har ingen planer om å gjøre noe som helst resten av dagen. I år er vi litt heldig, vi får ei helg ekstra før hverdagen kommer og tar oss. Det er litt godt, synes jeg. Samtidig er jeg helt klart mest glad i hverdagene. Og så håper jeg at tida ikke går så vanvittig fort utover vinteren og våren som den gjorde i høst, det er jo lov å håpe...

Ha et fint år!


8 kommentarer:

  1. God jul! Og her står treet trygt til neste helg!
    Kjenner meg igjen i det du skriver om nyttårsaften, samme mat, samme rytiener, ingen gaver... Setter egentlig mer pris på den dagen som voksen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg også. Og de gangene vi fikk sendt opp de rakettene, så var jeg egentlig vettskremt. Alt i alt ingen stor dag som liten ;-)

      Slett
  2. Helt enig i at det er deilig med en hel helg før jobb. Passe overmett er vi her også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Som om det ikke var nok med dette pinnekjøttet, så kasta vi oss over litt lefser, brus og sjokolade her... ;-)

      Slett
  3. Helt enig med deg i at nye starter kan begynne når som helst. Det som gjør at noe lykkes er gjerne forberedtheten. En kommer ikke så langt ved bare å ønske og ville en endring.

    Godt nytt år!

    Jeg ser frem til masse nye innlegg hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Min nyttårsintensjon er å bli mer aktiv her. :-)

      Slett
  4. Jeg pynter til jul i advent, men har ikke travelt med å hive den ut enda. Jeg elsker adventstakene og den lune stemningen i leiligheten!

    Gleder meg til enda flere innlegg her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :-)

      Enig med deg! Jeg sa det akkurat til mannen og sønnen: jeg liker egentlig veldig godt den januardelen av jula. Det er koselig å dra den litt inn i hverdagen, synes jeg. Og som du sier: det er noe med den lune stemningen i huset.

      Slett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!