torsdag 26. februar 2015

Vaksine - ikke vaksine?

Da jeg fikk førstemann på 90-tallet, så må jeg innrømme at jeg ble overraska da jeg oppdaga at det ble vaksinert mot tre av det vanligste barnesykdommene. HÆ?! Hvorfor det, liksom? Jeg har hatt alle barnesykdommer som er mulig å ha, og jeg hadde dem som barn. Joda, jeg var ganske sjuk, men jeg overlevde fint, det samme som mine søsken og venner gjorde.

Jeg var likevel aldri i tvil om at mine barn skulle få MMR-vaksinen sammen med alle de andre vaksinene som gis til barna her i Norge. Jeg tenkte at å sende ungene mine uvaksinert ut i livet med risiko for å få meslinger, kusma eller røde hunder som voksne, det ville været ekstremt uansvarlig av meg. I tillegg ble jeg ganske kraftig realitetsorientert av min svigerinne. Hun er utdannet sykepleier, har bodd flere år i Afrika og hadde sett hvordan blant annet meslinger arter seg i land som ikke har en like god generell grunnhelse som vi har her i Norge.

Det er mange begrunnelser for å la være å vaksinere ungene sine, noen litt mer fantasifulle enn andre. Noen mener at immunforsvaret blir svekket av vaksiner og at det trenger å trigges av de sykdommene som finnes. Nå går jo vaksiner ut på å trigge immunsystemet med en mindre farlig variant av det aktuelle viruset, så jeg vil jo tro at immunsystemet får den gjennomkjøringen det trenger også ved vaksiner.

Andre hevder at denne spesielle vaksinen er årsak til autisme. Nå er jo forskningen som det var basert på avslørt som useriøs, tendensiøs, kjøpt og betalt. Så er det noen som mener at den gir en økning av kreft og autoimmune sykdommer. Dette er en argumentasjon som er ganske ny for meg.

De mest fantasifulle motstanderne mener at vaksinen er en dekkoperasjon for myndighetene som i virkeligheten injiserer oss full av nanoboter som skal overvåke, styre og kontrollere oss... Jeg trenger vel ikke å si noe mere om det, jeg vet ikke helt hvor godt fotfeste denne vrangforestillingen har her i Norge...

Forrige uke døde en 18 måneder gammel gutt i Tyskland av meslinger, det er fullstendig unødvendig! De som lar være å vaksinere barna sine mot MMR utsetter ikke bare sine egne barn for fare men også andres barn og andre voksne. Mine egne barn begynner å bli voksne. Nå som vi ser at tilfellene av meslinger har økt ganske mye, så er jeg veldig glad for at de er beskyttet mot både meslinger og de to andre barnesykdommene. Jeg er overhode ikke i tvil om at jeg valgte riktig da jeg lot dem få denne vaksinen selv om jeg den gang tenkte på den som litt unødvendig.

2 kommentarer:

  1. Undersøkelsen om at vaksinen førte til autisme, er tilbakevist gang på gang. Likevel trekkes den frem som et argument mot vaksinering enda. Det er skremmende tankegang. Jeg var skikkelig dårlig da guttungen fikk svineinfluensavaksinen... den var for lite utprøvd. Men å la ungen vandre uvaksinert ut i verden i dag - aldri. Var i barselgruppe med noen som valgte å ikke vaksinere, og som jeg sa den gangen "du kan velge det bort fordi jeg velger å vaksinere."
    Men nå skjønner jeg ikke det er noe tema å velge det bort en gang. Helt ærlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig med deg! Jeg skjønner ikke at noen tør ta sjansen på at barna skal kunne smittes av meslinger, eller kusma og røde hunder for den saks skyld, som voksne. Det er mye fokus på meslinger, men voksne menn som får kusma kan bli sterile, og røde hunder hos gravide kan gi misdannelser hos barnet. Det er en stor sjanse å ta - alt for stor!

      Slett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!