tirsdag 26. februar 2013

Norge er et ufattelig godt land å bo i! Hvorfor? Jo, fordi at toppnyheten i en av landets nettaviser i går var brudd mellom Tone Damli Aaberge og Aksel Hennie. Ikke sult, ikke korrupsjon, ikke finanskrise, ikke sykdom, ikke barn som har det vondt, ikke fattigdom... Det aller viktigste vg.no hadde å skrive om var altså at bryllupet mellom en syngedame og en skuespiller er avlyst!

Vet dere hva, vg.no og alle dere andre, det finnes ikke én ting jeg bryr meg mindre om enn akkurat det! Hver for seg er de to noen av de mest uinteressante menneskene jeg vet om, og hva de to gjør eller ikke gjør sammen bryr jeg meg virkelig ikke om i det hele tatt!

Det jeg da begynner å lure på er om det virkelig er så mange som synes dette er interessant, eller er det bare noen journalister som tror at mange synes dette er interessant?

Hvis det første utgangspunktet er riktig, så må jeg si at jeg er skremt over hvilken retning dette samfunnet har tatt. Det kan da umulig være noe som noen verken har noe med eller burde være opptatt av. At de to tilfeldigvis viser fram fjeset sitt i media fra til tid til annen er vel ikke grunn god nok til å smøre verken huskjøp, babyplaner eller brudd utover avisforsider eller nettaviser. Ei heller kvalifiserer det til å få en egen dokumentarserie hvor vi så elskverdig innvies i alle uvesentligheter frøken Aaberge foretar seg.

I det andre tilfellet, så må kanskje aviser og andre mediebedrifter gå litt i seg selv. I mitt hode er dette knapt nok ukebladstoff (nå skal det også sies at jeg ikke leser ukeblad - heller ikke på venteværelser), men det har i alle fall ingen verdens ting i nyhetsmedier å gjøre! Det er utallige mange saker som er mye mer viktig å skrive om enn dette. For meg handler det om seriøsitet og troverdighet. Journalister som synes dette er så viktig forteller meg at de overhode ikke har sans for hva som er verdt å skrive om.

Vet dere likevel hva som er det verste? Jeg tror altfor mange mennesker, journalister og andre, faktisk ikke skjønner hvor tåpelig dette er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!