tirsdag 22. januar 2013

Kjerringa mot strømmen

Hvis jeg skulle karakterisere meg selv med få ord, så tror jeg det måtte bli Kjerriga mot strømmen. Jeg skal ikke si at det aldri hendte, men jeg tror ikke foreldrene mine så ofte fikk brynt seg mot den slående argumentasjonen "Jamen, alle de andre skal!" Det var heller litt motsatt, nettopp fordi alle andre skal, så skal i alle fall ikke jeg! Når jeg da i tillegg er utstyrt med en solid porsjon stahet, så har det formet meg til den jeg er - antisauen. Hva andre har ment, sagt eller tenkt om mine valg har aldri brydd meg. Masing er et formidabelt irritasjonsmoment som hvertfall ikke får meg til å ombestemme meg! Jeg tror ikke det alltid har vært så enkelt å være mine barn. Ikke foreldrene mine heller, for den saks skyld...

Jeg sier ikke at jeg aldri ombestemmer meg, men det må komme fra meg sjøl. Hvis andre prøver å overtale meg, så tar det bare lenger tid før jeg får tenkt meg om og gjort meg opp min egen mening. Hvis argumenter er gjennomgått og jeg ikke har funnet noe som skulle få meg til å skifte mening, ja så holder jeg på mitt. Det hender faktisk til og med at jeg nesten lar være å gjøre ting jeg har lyst til fordi det er noe "alle gjør". Da alle venninnene mine tok hull i ørene, så ble det jo til at jeg lot det være. Først i en alder av 38 fant jeg tiden inne for å gjøre det sjøl. Som tiåring bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle drikke eller røyke, og det er vel den avgjørelsen jeg har levd best med og er mest stolt av!

Derfor blir jeg fort litt irritert på det som kalles saueflokkmentalitet. Folk som måpende følger hordene uten å reflektere så innmari mye over det de gjør. Dette gjelder på alle nivå, enten det er globale bølger eller litt mer lokale samkjøringer, små saueflokker er like irriterende som de store. På åttitallet hadde vi joggebølgen, den var på det nærmeste global. ALLE (unntatt meg, selvfølgelig!) jogget. På nittitallet red vi furubølgen - alt skulle være furu. Resultatet av det var at jeg, som aldri likte furu, ble sittende med huset fullt av furumøbler fordi alle andre ville ha det. Så har vi hatt lavkarbobølgen i senere tid, noe som var en medvirkende årsak til at vi fikk noe så tåpelig som "smørkrise" før jul for drøyt ett år siden. Og det er kanskje det som er aller mest irriterende, når jeg blir et offer for alt det alle de andre gjør!

Denne bakgrunnsinformasjonen om meg kan være grei å ha i bakhodet ved lesing av noen framtidige innlegg her. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!